Istota czytania

Szczegóły
Tytuł Istota czytania
Rozszerzenie: PDF

Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

 

Istota czytania PDF Ebook podgląd online:

Pobierz PDF

 

 

 


 

Zobacz podgląd Istota czytania pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Istota czytania Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.

Istota czytania Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Strona 2 Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment pełnej wersji całej publikacji. Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj. Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu. Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie internetowym Złote Ebooki. Strona 3 Strona 4 Istota czytania 1 Strona 5 2 Strona 6 Sebastian Tabo³ Istota czytania Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2005 3 Strona 7 © Copyright by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005 Recenzent: Dr Maria Węglińska Redakcja wydawnicza: Agnieszka Hebda Projekt okładki: Ewa Tatiana Beniak ISBN 83-7308-392-8 Oficyna Wydawnicza „Impuls” 30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5 tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47 www.impulsoficyna.com.pl e-mail: [email protected] Wydanie I, Kraków 2005 4 Strona 8 „Dzieła swego nie ozdabiałem okazałymi słowy, nie ubierałem go w zwroty nadęte lub pyszne albo w jakiekolwiek inne czary i powaby ze- wnętrzne, którymi tylu innych zwykło dzieła swe upiększać, albowiem chcia- łem, aby rzecz sama się chwaliła, aby jedynie prawda treści i powaga przed- miotu ją zalecała. Nie chcę jednak, by jako zarozumiałość poczytane było, że ktoś z niskiego i pospolitego stanu ośmiela się sądzić i wyrokować o rządach książąt”. Niccolo Machiavelli, Książę Niniejszą pracę poświęcam mojej Kochanej Żonie, mojemu Słońcu Sebastian Taboł 5 Strona 9 6 Strona 10 Spis treœci Wstęp ................................................................................................... 11 Część I Istota procesu czytania Znaczenie słowa „czytanie” ................................................................. 15 Polskie elementarze do nauki czytania w latach 1550–1994 .................. 23 Fizyczna, fizjologiczna i psychologiczna istota nauki czytania ................ 37 Analizator wzrokowy ...................................................................... 37 Analizator słuchowy ........................................................................ 40 Aparat rezonacyjno-artykulacyjny .................................................... 41 Zjawiska psychofizyczne ................................................................. 42 Gotowość do nauki czytania ................................................................. 57 Determinanty efektywnego czytania ..................................................... 69 Higiena czytania ................................................................................... 75 Ławka szkolna ................................................................................ 75 Druk i papier .................................................................................. 78 Oświetlenie .................................................................................... 80 Rola umiejętności czytania ................................................................... 83 Część II Metody nauki czytania Metody syntetyczne .............................................................................. 93 Metoda alfabetyczna ....................................................................... 93 Metoda fonetyczna ......................................................................... 95 Syntetyczna odmiana metody fonetycznej ................................ 96 Analityczna odmiana metody fonetycznej ................................ 97 Metoda sylabowa ............................................................................ 98 Metody analityczne ............................................................................ 101 Metoda wyrazowa ........................................................................ 102 7 Strona 11 Metoda zdaniowa ......................................................................... 103 Metoda globalna ........................................................................... 103 Metody analityczno-syntetyczne ......................................................... 105 Metoda analityczno-syntetyczno-zgłoskowa .................................. 105 Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa ................................... 106 Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze wizualnym ............................................................................ 107 Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze funkcjonalnym ...................................................................... 107 Metoda analityczno-syntetyczno-wyrazowa o charakterze fonetycznym ......................................................................... 108 Metoda analityczno-syntetyczno-zdaniowa .................................... 108 Część III Eksperymentalne metody nauki czytania Metoda G. Domana ............................................................................ 113 Metoda I. Majchrzak .......................................................................... 117 Metoda barwno-dźwiękowa H. Metery .............................................. 121 Metoda fonetyczno-literowo-barwna B. Rocławskiego ........................ 125 Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz ........................................... 129 Część IV Cechy dobrego czytania Czytanie płynne ................................................................................. 135 Czytanie poprawne ............................................................................. 137 Czytanie biegłe ................................................................................... 141 Czytanie wyraziste .............................................................................. 143 Część V Rodzaje czytania Czytanie głośne ................................................................................ 147 Czytanie ciche .................................................................................... 153 Czytanie informacyjne ........................................................................ 157 Czytanie ze zrozumieniem .................................................................. 159 Czytanie krytyczne ............................................................................. 179 8 Strona 12 Część VI Trudności w czytaniu Percepcja słuchowa ............................................................................ 195 Percepcja wzrokowa ........................................................................... 197 Lateralizacja ....................................................................................... 201 Mowa ................................................................................................ 203 Zakończenie ....................................................................................... 207 Bibliografia ......................................................................................... 213 9 Strona 13 10 Strona 14 Wstêp Drogi Czytelniku, zanim zapoznasz się z książką, którą masz przed sobą, musisz wie- dzieć jedno: jest to moja pierwsza tak obszerna praca naukowa. Poświęci- łem jej bardzo dużo czasu, zapoznałem się z literaturą poświęconą proce- sowi czytania. Pokochałem tę książkę, choć wiem, że nie jest idealna. Wie- le nocy spędziłem nad nią, jak matka nad małym dzieckiem, aż w końcu dopiąłem swego – skończyłem. Zastanawiasz się pewnie, co w niej możesz znaleźć. Bardzo często wspominam, że czytanie to jedna z najważniejszych czynności, które człowiek w czasie swego krótkiego życia musi opanować. Poza tym trudno sobie wyobrazić życie bez tej umiejętności w czasach, w których jesteśmy zalewani ogromem najnowszych informacji z różnych dziedzin wiedzy. Należy zauważyć ogromną zasługę szkoły i nauczycieli, którzy dokładali starań, abyśmy nauczyli się czytać. Niestety nie podkre- ślałem zasadniczej roli domu pod względem opanowania umiejętności czytania, zwróciłem natomiast uwagę na panującą obecnie tendencję, aby czytać uczyły się już dzieci w przedszkolu, nawet trzylatki, dlatego opisuję metody, którymi można nauczyć czytać małe dziecko, nie wdając się w przesłanki psychologiczne. W wielu miejscach wspominam także, że czy- tanie jest procesem niezwykle złożonym. Myślę, że bardzo dokładnie opi- sałem zjawiska fizyczne, fizjologiczne i psychologiczne zachodzące podczas czytania. Postarałem się także przybliżyć zasady higieny czytania. Pewnie każdy z nas słyszał od swego nauczyciela, aby „nie czytać opowiadania nosem”. Myślę, że zastanowisz się, drogi Czytelniku, czy czytasz w odpo- wiedniej pozie, pod jakim kątem należy trzymać książkę, jakie powinno być światło oraz jak długo można wykonywać czynność czytania. Pochłaniając kolejne strony niniejszej książki, dowiesz się, jakie rodza- je czytania można wyróżnić. Opisałem następujące: głośne, ciche, infor- macyjne, ze zrozumieniem, krytyczne. Postarałem się także, abyś mógł się 11 Strona 15 Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment pełnej wersji całej publikacji. Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj. Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu. Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie internetowym Złote Ebooki.

O nas

PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu. Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających. Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej. Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje. Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf na hosting. Zapraszamy!