Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek

Szczegóły
Tytuł Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek
Rozszerzenie: PDF

Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

 

Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek PDF Ebook podgląd online:

Pobierz PDF

 

 

 


 

Zobacz podgląd Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.

Jak szyć milusińskim podręcznik dla szyjących matek Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Strona 2 Strona 3 Strona 4 Strona 5 IP olslcie "T o w a rzystw o K s i ę g a r n i ,, II u i.' li S". t J a k szyć J\kiilu im? 47 1 * B e z p ła tn a ta b lica Jtrojów Strona 6 KAEBA i PAM %AMA ■wykona gu stow n ie z ła tw o ścią Lez w ia d o m o ści fack ow yck ok ra n y soŁie strój, o ile n akędzie o d p o w ie d n i d o m o d e lu i w ielk o śc i 3010W Y KRÓJ. m m ii i ITT TYLKO TYLKO KROJE KROJE y-wa y-wa „RUCH" „RUCH" iiiiiiniiiiiiHiiiiiimiiiiiiniiiTiTi K R O JE N A SZ E W Y K O N A N E SĄ PR ZEZ F A C H O W C Ó W - S P E C JA L IS T Ó W . P r z y p o m o c y n a s z e g o k r o j u z b i b u ł k i , n a jm n ie j o d w a ż n a p a n i m o ż e s k r a ja ć i u s z y ó w ła s n o r ę c z n ie s w o ją o d z ie ż . W s z y s t k i e c zę ści k r o j u są k o m p le tn ie w y c ię te i w sk a zu ją . p o je d y d c z e c zę ści m a te r ja łu , k t ó r e s p a ja się z s o b ą p o d łu g w s k a z ó w e k , p o d a n y c h w o p is ie n a k r o ju . P a n i z a o sz cz ę d zi p o w a ż n e s u m y , s z y ją c s a m a , u n ie z a le ż n i się p o d w z g lę d e m c z a s u i g u s tu o d c u d z e j p o m o c y . G o to w e k r o j e : n a s k ła d z ie d o k a ż d e g o m o d e lu i w ie lk o ś c i p o d łu g ż u r a a l t t n a s z e g o : „M O D Y W Y TW O R N E I PRA K TY CZN E" Z u r n a l d o n a b y c ia : w k a ż d e j k s ię g a r n i , w e w s z y s tk ic h k s ię g a r n ia c h k o le jo w y c h . K ro je d o n a b y c ia : P o ls k ie T o w a r z y s tw o K s i ę g a r n i K o le jo w y c h „ R u c h " W a r s z a w a , P o z n a d , K r a k ó w , L w ó w , W i l n o , w w ię k s z y c h d o m a c h k o n f e k c y jn y c h w c a łe j P o ls c e . Strona 7 P o d rę c z n ik K ra w ie c z y z n y / Tom III J a k szyć M i l usińskim ? P o d r ę c z n i k d l a s z y j ą c y c li m a t e k A C s z e lk ie w skazów ki z za­ k re su g a rd e ro b y d la d z ie w c z ą t i c liło p c ó w w każdym w ie k u . D uża ta b l ic a k r o j ó w . i PoLk ie Towarzystwo K s ię g a rn i Kolejowycli „Ruc k“ S.A. Strona 8 j/\z c Strona 9 „ C h o d ź c ie , d z ie c i, w y b ie rz c ie s o b ie , co w am u s z y ć ' według- te j k s ią ż k i !“ Jak szyć dla dzieci? w y k le s p o r z ą d z a ł y m a t k i w ł a s n o r ę c z n i e to, a m oże w łaśnie dlatego jest Z o d z ie n ie sw y c h dzieci, o c zyw iście o ile w o g ó l e z a j m o w a ł y się k ra w i e c z y z n ą , uroczem . C elem n ietylko' p o d d an ie tej m atkom książeczki pom ysłów , jest c z ę s t o z osz c zę dn ośc i, często' j e d n a k z jak m a ją dzie ci u b ie ra ć , m a o n a w s k a ­ chęci p r z y s t r o j e n i a m a l c ó w w e d ł u g w ł a s n e ­ zać im dobrą stronę te c h n ic z n ą i g o g u s t u i m o żliw ie n a jł a d n ie j. Że p rz y - z a z n a jo m ić je ze s p o s o b a m i d o ś w i a d ­ te m nie z a w s z e d z ia ł o się z a d o ś ć o d r ę b ­ c zo n y c h p r a c o w n i c . nośc i c h a r a k t e r u dziecka, o d c z u w a ł to O b e c n e w a r u n k i w y m a g a j ą niem a l, by n a jd o tk liw ie j m a ł y w łaścic ie l, c zy w ł a ś c i ­ m a tk i s a m e s z y ł y d la sw o ic h dzieci, w y ­ cielka suk ienk i, k t ó r y m nie b y ł o w o l n o m agają j e d n a k tak ż e, b y c z y n iły to p o r u s z a ć się s w o b o d n i e a n i d o k a z y w a ć zręcznie i osz c zę d n ie , u ż y w a j ą c nietylk o w o d ś w i ę t n y m stro ju . P a m i ę t a m w s z a k ż e n o w y c h ale i s t a r y c h d o d atk ó w ; dziś z c z a s ó w w ł a s n e g o d z ie c i ń s t w a niena­ nie m o ż n a t r w o n i ć m a t e r j a ł u na p ró b ę , w i s t n e s ł o w a „ n ie p o w a l a j su k ien k i!" k t ó r e j u d a n ie jest w ą tp liw e . D l a te g o O b e c n i e lekki i p o w i e w n y ro d z aj u b r a ­ p o trze b a pan io m p ra k ty c zn e g o p rz ew o d ­ nia u w z g l ę d n i a s w o b o d ę r u c h ó w dzie cka, nika. Czy teln iczki tej książki n a u c z ą się su k ie n k i nie są ju ż m in i a t u r o w e m u b ie r a ć p r a k ty c z n ie , t a n i o i o d p o w i e d n io w y d a n i e m m o d y d la d o r o s ł y c h , ale m a ją n ie t y l k o m a l c ó w , ale i dzieci s t a r s z e , p o d ­ w ł a s n e d z ie cię ce p i ę t n o . A o d k ą d p r z e ­ lotk i i m ło d y c h c h ło p c ó w p r z y c z e m z a w ­ m y s ł a r t y s t y c z n y d z ia ł a i n a tern polu, sze u w z g l ę d n i ą in d y w i d u a l n e c e c h y d a n e g o oc z o m n a s z y m p r z e d s t a w i a się w id o k w ieku. Q b y te p o m y s ł y w y b a w i ł y z k ł o ­ dzieci p o r u s z a j ą c y c h się s w o b o d n i e . w p o t u jak n a jw ię c e j m a t e k i u r a d o w a ł y d z ie c in n e m odzieniu, które p o m im o ich p o c i e c h y ! 3 Strona 10 Jak brać miarę. EE 1. O b j ę t o ś ć g ó r n a : Pod pacham i po- 8. O b w ó d D o k o ła , na sa d y EE przez piersi i p lecy . szyji. = 2. O b j ę t o ś ć w pasie: Tu ż p onad b io - 9 Górny obwód r a mu ii ee nni ia : D o k o ła = drami. n a jg ru b szeg o m iejsca ram ienia. = 3. S z e r o k o ś ć p i e r s i : O d jednej na sa d y 1 0. D ł u g o ś ć wewnętrzna rękawa: = ram ienia d o drugiej. O d p a ch y d o ręki. Ej 4. D ł u g o ś ć s ta n ik a : Od szy ji dó 11. O b w ó d R tj lf i : D o k o ła przegubu. = p a sa . = 7. S z e r o k o ś ć r a m i on: Od szy ji do 12. D ł u g o ś ć p"r z e d n i a s p ó d n i c z k i : = n a sa d y ram ienia. O d pa sa d o o b rębu w środku przodu. D łu g o ś ć i sz er o k o ść p le có w n a leży zm ierzyć i za p isa ć jako 5 i 6, o d p o w ie d n io d o szer o k o śc i i d łu g o śc i sta n iczk a , a n akon iec odm ierza się ty ln ą d łu g o ść spódniczki o d p o w ie d n io d o przedniej. Strona 11 S r a n ie m ia r y . N ajpierw bierze się dziecku m iarę, p o ­ lub pom niejszy, m ożna w ybrać się po tem kupuje się krój, alb o zd ejm uje g o zakupno m aterjału. T u m ożna p o d ać tylko z ark u sza i odczytuje ilość m etró w ogólne w skazów ki. P o d an ie w ielkości w p o trzeb p eg o m aterjału . J a k b ra ć m iarę k ro ju sta n o w i jed n ak w każdym razie m ałem u niespokojnem u duchow i, d la k tó ­ d o b re oparcie przy zakupnie, p o niew aż reg o najw iększą k a rą je st kilka chwil d o każd ego k ro ju je s t d o łącz o n a tabela sta n ia b ez ru ch u ? Ryc. 2 w skazuje d ro g ę m iar. D la dzieci nie należy kupow ać cen ty m etra, ogólnie przyjm uje się, że m aterjału skąpo, p o n iew aż szy b k o rosną, p rzy k ład a i opasuje się g o d o sy ć luźno trzeb a w ięc uniknąć kło p o tu , jaki w y­ dla zm ierzenia objętości p iersi i p asa, niknie z późniejszego b ra k u m a terja łu oraz d o d aje dostateczn ie d łu g o ści całej do zdłużenia czy p o szerzenia. O- sukienki i rękaw ów . S zerokość pleców o- becnie znajduje się pom oc w od­ raz obw ód szyji m ierzy się d o k ł a d n i e . m iennych m aterjałach , k tó re d o sto so ­ O d y m iara już zostan ie w zięta, i krój w uje się harm onijnie d o g ło w n eg o m a­ po ró w n a się z w ym iaram i, pospina, terjału , ale ten w y b ieg p o zo staje zaw sze przym ierzy i w edle p o trzeb y pow iększy jeszcze d la.ew en tu aln ej p rzyszłej przeróbki. C h araJcterystyczne ro d za je odzieży dziewczęcej. ak d łu g o po stać dziecka p o siad a jeszcze tw o ją uszyć, szybko się też p ierze i J znam ię najw cześniejszej m łodości, w ięc o k rąg ły brzuszek , l u ź n a sukienka a p rasu je. R ów nie często, jak sukienki, nosi się ta k zw. ruski kitel. luźne z szy jką lub bez, je s t ty p o w ą fo rm ą u- O k o ło p iąteg o ro k u życia zam ienia się b ra n ia (ryc. 7 i 8). P a d a o n a w m ięk­ luźna su k ien k a na kitelek z paskiem kich fałdach b ez p ask a w zdłuż ciała i (ryc. 3 i 4). Z ależnie od m ody p a ­ pozw ala n a zu p ełn ą sw o b o d ę ruchów . sek o p asu je ciało ju ż to w yżej, jużto P rócz te g o w ym aga ona m ożliw ie n a j­ niżej i służy zarazem za ozdobę, jeśli m niej od sztuki kraw ieckiej m atek, ła ­ sporządzi się g o ze sk ó ry , z w stążki, Ryc. 3 i 4. Kitelek. Ryc. 5. i 6. Sukienka mary­ Ryc. 7. i 8. L u ź n a s u ­ Z paskiem po bokach i dokoła. narska. Z luźną bluzką i k i e n k a . Z szyjką i bez. z bluzką ściągniętą tasiem ką. 5 Strona 12 z haftu lu b z odm ien n eg o m aterjału . M a r y n a r s k ą sukienkę m o żn a nosić od 2— 14 ro k u życia (ryc. 5 i 6 ); tw a rz o w a , prak ty czn a, p o d leg a m odzie ty lk o w d ro b n o stk a ch i je st najlepszym b o u n iw ersaln y m strojerp d o szk o ły , d o zabaw y i od św ięta. Zestawiona sukienka (ryc. 9, 10 i 11), k tó re j bluzka zależnie t od k a p ry su m ody niżej lu b w y ­ żej łączy się ze spódniczką, stan o w i p rzej­ ście d o to a le ty p odlotka. Sukienki do w ciągania p rzez g ło w ę okazały się b a rd z o pożytecznem i i ja k o p rak ty czn e u b ran ie na zim ę nie znikną już z dziedziny m ody dziecięcej. Z aró w n o chłopcy jak i dziew ­ czynki m uszą rów nież mieć specjalny u b ió r do s p o rtu i gim nastyki, d la te g o należy . pośw ięcić te m u rodzajow i o so b n e Ryc. 9 ■ 10. Sukl',"d b l u z k a m i , jedna k ą m iejsce, chcąc d ać przegląd zasadniczych Ryc. 11. Z e s t a w i o - przypiętą do spódniczki na guziki, form u b ra n ia dziew częcego, istn ieją­ n a sukienka (spód­ bluzką. cych zaw sze m im o zm ian w modzie. niczka z bluzką). dru g a z przerzucaną i. L u ź n a su kie n ka . R o zm a ite fo rm y i sp o so ly ro h o ty. L uźna su k ien k a z szyjką lub bez, leży sta n p rzed łu ży ć k u d ołow i, m niej je s t w łaściw ą fo rm ą sukienki dziew czę­ w ięcej d o b io d er, a w ted y niem a już cej. Szyjka p rzy leg a d o ciała, spódniczka m ow y o sukience z szyjką. D o teg o o p ad a lekko k u d o ło w i. Z w łaszcza dla czasu jed n ak należałoby p rzyznaw ać jej szczupłych dzieci te sukienki z m arszczo- p ierw szeń stw o . M ała szyjka sięg a na nem i spódniczkam i w y g ląd ają w ruchach kilka c e n ty m etró w pod pachę i k o ń ­ lżejsze i p e łn e g racji, b ard ziej, niż g ła d ­ czy się " n a o k o ło w ró w n ej w yso­ kie kitle. D opiero, g d y sukienki d la dzieci kości. M ożna sk ro ić ją kim o n o w e, a więc od 8—10 la t m uszą b y ć d łu ższe, na- z naciętym i ręk aw am i (ryc. 14), albo też Z a s a d n ic z e f o r m y s z y jk i. Ryc. 12. Okrągła szyjka. Ryc. 13. Szyjka z naciętym przednim brytem spódniczki. Strona 13 z e s ta w ia się ją z je d n e j p rz e d n ie j i d w ó c h ty ln y c h c zęści, a w te d y ro b i się s u k ie n k ę p r z e w a ż n ie z k r ó t ­ kim i b u fia s ty m i rę k a w k a m i. M o ż n a n a d a ć sz y jc e te ż in ­ n ą fo rm ę . J e s t w ie le m o żli­ w o ści. I ta k m o ż n a o k r ą g łą sz y jk ę p o łą c z y ć z p lis o w a n ą sp ó d n ic z k ą . R ę k aw k i są w te d y s to s o w ­ n ie d o s p ó d ­ niczki p lis o w a ­ ne i d o łe m o tw a rte . S z y j­ k ę m o ż n a te ż s k ro ić z czę ­ ściam i sp ó d n ic z ­ ki, je s t to m oż- liw e m z a ró w ­ n o p rz y n a c ię ­ ty c h , ja k p rz y w szy w an y ch rę k a ­ w ach. P o m im o g ła d k ie g o p rz ed ­ n ie g o b ry tu , s u ­ k ie n k a ta k a n ie w y g lą d a ja k k ite l. B o czn y sz e w s p ó d ­ niczki je s t p ro s ty , n ie u jm u je się R y c . 15. P r z y m ia ra szy jk i, k tó re j c z ęśc i łą c z y s ię w y w ro tn y m i sz w a m i. w ię c s z e ro k o ś c i k u Szezu ramienia. g ó rz e . S z w y sp ó d n ic z k i w y k o n y w a się n a j­ częściej ja k o w y w r o tn e . P r z y g ru b s z y c h m a- te rja c h s z w y s ą z w y c z a jn e , a o b a b r z e g i w y ­ k o ń c za s ię o so b n o (o b rz u c a lu b la m u je ). D o l­ n y o b rą b sp ó d n ic z k i m a w y n o s ić o k o ło 4-5 cm . S z y jk a i rę k a w . N a jp ie rw w y k o ń c z a s ię sz y jk ę . S z y jk ę k i­ m o n o w ą z e s z y w a się p o d p a c h a m i w ązk im szw e m w y w ro tn y m . T a k s a m o ro b i się sz w y p o b o k a c h i n a ra m io n a c h p rz y in n e j sz y jc e z w y w ro tn y m i sz w a m i. R ę k a w e k w s z y w a się p o d w u k r o tn e m n a m a rsz c z e n iu . S z e w rę k a w a je s t o d d a lo n y o d b o c z n e g o s z w u sz y jk i o 3—4 cm k u p rz o d o w i, a lb o łą c z y się z sz w e m b o c z n y m . M a rsz c z e n ie ta k n a le ż y ro zd zielić, a b y b y ło ró w n e w o d d a le n iu 3 cm k u p rz o d o w i i 2 cm k u ty ło w i, o d sz w u na ra m ie n iu . R ę- S ze w rękaw a. ]{aw n a le ż y le k k o n a d d a ć . R yc. 16 w s k a z u je , jak w p in a się rę k a w . P rz e d fa s try g o w a n ie m n a le ż y z b a d a ć , czy s z e ro k o ś ć j e s t n a le ży c ie ro z d z ie lo n a . P o te m n a le ż y p rz y fa s try g o w a ć R y c . 16. W s z y w a n ie r ę k a w a o d lew ej s tro n y . Do w y k o ń c z e n ia s łu ż ą c y sk o śn y pasek, n a o k o ło s k o ś n y p a se k n a 3 cm sz e r., k tó ry fastryg-uje s ię ra z e m z rę k a w e m . N a le ży p o w s tę b n o w a n iu rę k a w a , z a k ła d a się n a b rz e - z w ró c ić u w a g ę n a p o ło ż e n ie s z w u rę k a w a . 7 Strona 14 Ś ro d ek Ryc. 17. P rzy zapięciu na Ryc. 18. P ra k t. dolny brzeg- b ufia­ Ryc. 19. Ś rodek zaradczy, gdy guziki je st jedna stro n a szyjki steg o ręk aw k a p o w staje przez prze­ szyjkę skrojono zb y t sk ąp o : o 1 cm szersza do drugiej. ciągnięcie w stążki przez d w a otw ory. zapięcie guzików n a pętelki. g i i o d w n ę tr z a p r z y s z y w a . D o ln y b r z e g m a ją z a p in a ć s ię na d z iu rk i, to r ę k a w a m o ż n a z m a r sz c z y ć i z a ta m o w a ć , praw a p o ło w a s z y jk i m usi być o g ła d k ą o s z e w k ą , a lb o z a k o ń c z y ć k o ro - 1 cm szersza od le w e j . W ra zie n e c z k ą lu b g u z ic z k a m i. P r z y b ie liź n ie p o ­ j a k ie g o ś p r z e o c z e n ia lu b p o tr z e b y le c a s ię z r o b ić ś c ią g a w k ę z ta sie m k i m ożna g u z ik i z a p ią ć " n a p ę te lk i (r y c . 1 8 ). Z a p ię c ie s z y jk i z w y k le r o ­ (r y c . 1 9 ). W o b u w y p a d k a c h n a le ż y b i s i ę w t y le n a g u z ik i. J e ś li g u z ik i p rzyszyć lis t e w k i po 2 cm sz e r . J a k sp o rzą d z a się zapięcie sp ódniczJa. Z a n im z e s z y j e s ię sz y j- o n a z d w ó c h je d n a k o ­ k ę z e s p ó d n ic z k ą , m u si w y c h c z ę ś c i, to szw y być z r o b io n e z a p ię c ie w yp ad n ą p o b ok ach , a sp ó d n ic z k i. A lb o na­ r o z p ó r w c in a s ię w ty le cin a s ię r o z p ó r , a lb o te ż (ry c. 2 2 ). W k a ż d y m ra­ o d r a z u p o z o s t a w ia się z ie s z e w n ie m o ż e b y ć w ty m c e lu o t w a r ty w śr o d k u z p r z o d u . G d y s z e w . Z a le ż y , z ilu c z ę ­ części są różn ej w ie l­ śc i sk ła d a s ię s p ó d n ic z ­ k o ś c i, z w y k le w ęższa k a. J e ż e li n p . s k ła d a s ię p r z y c h o d z i d o t y łu , a w Ryc. 20 i 21. R ozpór z lewej i praw ej s tro ­ ny. D olny koniec zakończony ryglikiem . jej śr o d k u w c in a s i ę r o z p o r e k . P r z y tr z e c h c z ę ś c ia c h w y p a d a je d e n s z e w w śr o d k u z t y łu , a w rów n em o d d a le n iu od śro d k a p r z o d u , n a p r a w o i n a le w o j e s t je d e n s z e w , d łu g o ś ć rozp oru w y n o si 1 2 — 15 cm . B r z e g i o b r ę b ia s ię w ą z k o ( 1 /4 c m ), o c z y w iś c ie ty lk o przy Ryc. 22 Brzegi rozporu i s ta ­ Ryc. 23. Po zapięciu staniczka niczka biegną w prostej linji. cien k ich i m ię k k ic h m a te r ja ła c h . rozporu zupełnie nie widać.. 8 Strona 15 W dolnym końcu m uszą o b rę ­ b y kończyć się szpiczasto, w przeciw nym razie p o w stan ie fałd (ryc. 20). A by ro zp ó r nie zad arł się dołem dalej, n a­ leży w ydziergać ryglik w o d d a­ leniu 1 cm od końca (ryc. 21). P rz yszy cie spódniczki- Spódniczkę przypina się tak do staniczka, że zaobrębiony ro zp ó r stan o w i p ro ste zakoń­ czenie w raz z zew nętrznym i brzegam i zapięcia p rzy s ta ­ niczku (ryc. 24). P rzy zapi­ n an iu zachodzi w ted y p raw a stro n a spódniczki d o statecznie na lew ą (ryc. 23). P rzed zm arszczeniem g ó rn eg o brzegu spódniczki, należy p o ­ znaczyć środek przodu. P ierw ­ szą nitkę m arszczenia ściąga się od środka ty łu , do środka przodu, d ru g ą od w ro tn ie. N a ­ stęp n ie rozdziela się zm arszczki rów nom iernie, na obu nitkach. Ryc, 24. Zapięcie staniczka i spódniczki^ bieg­ O dy staniczek je st o 2 cm nie w jednej linji. Należy je staran n ie z ró w n a ć ! dłuższy , niż p o trzeb a, w y k o n y ­ w a się szew łączący w n a­ stęp u jący sp o só b : P ierw szy szew leży po lew ej stro n ie, stę b n u je się g o p o pierw szej nitce zm arszczenia w oddaleniu od brzegu na szerokość szwu. N astęp n ie szew należy d o b rze w ygładzić. G ładkim m aterjałem staniczka, zaw ija się m ocno na o d stęb n o w an y szew i p rzy szy w a ją do niego, w ręce, ściegiem obrąbkow ym (ryc. 27). P rzy krócej skrojonym staniczku szyje się pierw szy szew od Ryc. 25. Spódniczka złożona z trzech części m a ro zp ó r w tylnym lew ej stro n y i p rzym ocow uje szwie. N itki zm arszczenia biegną od śro d k a przodu k u rozporow i. osobny pasek. S ze w boczny Z e s z y c ie s p ó d n ic z k i i s t a n i c z k a Ryc. 26. Spódniczkę i staniczek Ryc. 27. P otem zaw ija się Ryc. 28. W b rak u m aterjału la- zeszyw a się na praw ej stronie g ła d k i m a terjał stan iczk a muje się b rzegi skośnym pas- ta k , że m aterjał staniczka na m arszczoną spódniczkę kiem , k tó reg o dru g i szew przew yższa brzeg spódniczki. i przyszyw a jak obrąb. p ad a d o kładnie na pierwszy. 9 Strona 16 i. 1 i R ó ż n o r o d n e p r z y b r a n i e j e d n e j i te j s a m e j f o r m y . Rye. 29. L uźna sukienka dla Ryc. 30. K itel d la chłopców. Ryc. 37. Luźna sukienka dla dziew czynek zakończona plis- R odzaj kołnierza i p asek czynią dziew czynek, zasadnicza form a, z tej samej form y kitel. jak n a ryc. 29 i 30, zmieniona kam i przy w ykroju i rękaw ­ przez szydełkow e zakończenie kach z haftow aną spódniczką. w ykroju, rękaw ów i spódniczki. 2. K ite l. O becnie kitel nie je st już w yłącznie jak m ożna każdej fo rm ie nadać ubiorem przeznaczonym dla m ałych c h ło p ­ inny ch arak ter. C hłopczyk nosi ten ców , ró w n ie często n o szą gio i m ałe dziew ­ sam fason zasadniczy (-ryc. 30), co o- bie dziew czynki (ryc. 29 i 31), m ęską A czynki. K itel m ożna p rzeró żn ie przy­ ozdabiać, zależnie od tego, czy jest cechę n ad ają jego kitlow i szn u r i k o ł­ on dla ch ło p ca czy d la dziew ­ nierzyk, podczas g d y sukienki dziew ­ czynki. R yciny 29 — 31 w skazują, częce znów różnią się pom iędzy so b ą. >-j). Ryc. 32. P rzy przykraw aniu k itla leży załam p odw ójnie złożonego m aterjału po p ro stej stro n ie kroju. 10 Strona 17 Kitle d la w iększych skroić o 1 cm w ęższą. Ma dziew czynek kraje się czę­ ona na p raw ej stro n ie być sto jako zw ykłe kitle kim o­ zaledw ie na 2 cm, p o lew ej now e, k tó re nosi się p rze­ tylko na 1 cm, podczas gdy w ażnie z paskiem . Sukien­ w ierzchnia je st jednako sze­ kę tak ą m ożna też zrobić roka, n a p raw ej i lew ej stro ­ z ściągaw ką w pasie. nie. Ryc. 40 w skazuje, jak stęb n u je się w ierzchnią li­ P rzyk raw an ie i szy cie. stew k ę, ryc. 42, jak zakłada P rzy p rzykraw aniu każde­ się spodnią. R o zp ó r w g o kitla należy uw ażać, by śro d k u z ty łu w cina się ró w ­ m aterjał b y ł podw ójnie z ło ­ nież na 12—15 cm. O b rę­ R y c . 3 3 .. Z a p ię c ie z s a m e g o p r z o d u żony na d ługość, ażeby nie n a p a te c z k ę m a ją c ą p o jed n y m bia się g o w ręce od lew ej b y ło szw u w środku, z tyłu, g u z ik u na każdym końcu. stro n y . W ierzchnia listew ka ani z przodu. N ie w olno w y staje ponad ro zp ó r, jest przeoczyć uw agi „załam ma- ona z podw ójr.ego m aterjału. te rja łu “ po p ro stej stro n ie P rzy k raw a się ją w ięc w kroju. p o d w ó jn ej szero k o ści z d w o ­ N ajp ierw robi się zapię­ m a d o d atk am i na szw y cie. Ł atw iej je sporządzić, (5 cm). D olna listew k a nie jak d łu g o szw y są jeszcze w y staje, p rzykrajać ją więc otw arte. P rzy czw orogran- w p ojedynczej szerokości z nem w ycięciu um ieszcza się d w o m a dodatk am i na szw y je ch'ętniie z przodu po lew ej (3 cm )! stronie, przy okrągłem w y­ cięciu w śro d k u z tyłu . Roz­ Znacznie prościej jest, bez- p o rek z p rzo d u stęb n u je się w ątpienia, uniknąć rozporu. R y c. 34. Z a p ię c ie z b o k u n a g u z ik i w idocznie. Guziczki zapina z lis te w k ą w k tó re j s ą d z iu rk i. W ted y m usi kitel mieć tak się na dziurki, na w ylot. W wielki d ek o lt, ażeby m ożna przedłużeniu linji w ykroju ła tw o w ciągnąć g o przez nacina się ro zp ó r na 12 do g ło w ę. Szycie k itla nie 15 cm. L istew ki przy k raw a p rzed staw ia trudności. Szw y się w (szerokości 5 cm (o 2 cm boczne, k tó re zarazem zam y­ dłuższe niż rozporek) i przy- kają rękaw y, są szw am i w y­ stęb n o w u je wązkim szw em , w rotnym i. P rzy grubszych któ ry w ypada na praw ej m aterjałach (barchan, w ełna) stro n ie. O ba paski odw ija robi się zw ykłe szw y, k tó re się p otem na p raw ą stro n ę. się p o tem obrzuca lub la­ Spodnią listew kę m ożna m uje taśm ą. R y c . 35. Z a p ię c ie z s a m e g o p rz o d u na g u z ik i i d z ie rg a n e p ę te lk i 37. T a k ie R y c . 3 6. Z a p ię c ie p r z y o b s z y d e ł- k o w a n y m b rz e g u n a s z y d e łk o w a n y R y c . 38. T a k i w y k ró j je s t z ł y ! s z n u re k , p r z e c ią g n ię ty p rz e z słu p k i Jest za s z e ro k i i z e su w a k o ro n k i i z a w ią z a n y n a k o k a rd ę - się d z ie c k u z ram ien ia . 11 Strona 18 lewa strona m aterji Rozpór przy cz w o r o g r a n n e m wycięciu. Ryc. 39, 40 i 42 i przy ty lnem okrągłem w ycięciu, ryc. 41. Ryc. 39. S podnią listew kę Ryc. 4 0 .. . . zakłada potem Ryc. 41. S podnia listew ­ Ryc. 42. G o to w a listew ­ stębnuje się wązkim szwem na lew ą stro n ę i tam k a z podw ójnej m aterji ka w ierzchnia ma zu­ na p raw ą stro n ę . lekko zaw iniętą stębnuje. w ystaje po n ad ro zp ó r' pełnie zakryć spodnią. 3 . S u lk lenlca m a ry n a rsk a . a ry n a rs k a su k ie n k a , p ra w ie że n ie p o d ­ sa m sp o s ó b . R ó w n ie ż k o łn ie rz p rz y M le g a m o d zie . P ró c z m a ły c h z m ia n za­ s a d n ic z a je j fo rm a p o z o s ta je - z a w s z e ta w s z y stk ic h je s t je d n a k o w y . C zęści b lu zk i k ra je się p o d w ó jn ie , w e d le w s k a z ó w e k n a sa m a . I c h o c ia ż c h w ilo w o n ie s z c z e g ó ln ą o k ła d c e k ro ju , b e z p rzed n ieg o - i ty ln e g o c ie sz y się p o p u la rn o ś c ią , nie m o ż e b y ć sz w u . D łu g o śc i w cięcia z p rz o d u i p o ­ p o m in ię tą w k sią ż c e o d z ie c in n y c h su k ie n ­ p rz e c z n e g o n a cięc ia n a ra m io n a c h w y m a ­ k a ch . P r a fo rm a b lu z k i m a ry n a rsk ie j re ­ g a ją d o k ła d n e j w sk a z ó w k i. N a jp ie rw w s ta ­ z y g n u je z z ap ięc ia. W c ią g a się ją p rz e z w ia się k lin y n a ra m io n a c h , k tó r e p o te m g ło w ę . R ę k a w y s ą g ła d k o w s z y te . D o ln y z a s ła n ia k o łn ie rz . B rz eg i k lin ó w fa s try g u je b r z e g b lu zk i m a ściągaw klę i b lu z k a s p a d a się w ą z k o d o o k o ła (ry c. 43), ta k sa m o le k k o n a sp ó d n ic ę . C ały- s z e re g o d m ie n ­ b rz e g i w cięcia, p o te m p o d s z y w a się k lin y n y c h n ie c o fo rm , n p . z z a p ię c ie m z p rz o ­ f a s tr y g ą ta k , że le ż ą w s z e ro k o ś c i 1 d o d u , z rę k a w e m z p rz e d łu ż o n e m ra m ie n ie m , I 1 /2 cm p o d b rz e g ie m w c ię c ia 1, i s tę b n u je a lb o z p a sk ie m u d o łu , ro b i się w te n je z p ra w e j i le w e j s tr o n y (ry c. 45). Ryc. 43. P rzygotow anie klinów na ram io- Ryc. 44. W y k ró j bluzy m arynar- Ryc. 45. Kliny ram ion stębnuje się po nach. Kliny i w ykrój fastryguje się osobno, skiej z w staw ionym i klinam i, p rzyfastrygow aniu n a brzegach w ykroju. 12 Strona 19 Ryc. 46. P r z y b ra ni e wier zc hn iego kołnierza* G ładkie b iałe bo rty stębnuje się tylko z jednej stro n y P o należytem pow ięk szen iu o tw o ru w y­ je s t tak d łu g i, że w ykończa brzegi roz­ kro ju przez te kliny, m ożna w szyć spodni po ru , fa stry g u je się po praw ej stro ­ kołnierz. Ryc. 44 d aje p rzeg ląd d la p o ­ nie aż do d o ln eg o końca wcięcia. D olną d ziału p ro steg o kaw ałk a bluzy. Ryc. 47 zaokrągloną część w ierzchniego k o łn ie­ przedstaw ia przyszycie spo d n ieg o k o ł­ rza fastry g u je się p ła sk o i przestębno- nierza. Szew leżący z w ierzch u trzeb a w uje na praw ą stro n ę. N akoniec rozpraso w ać. W tym sam ym kierunku stęb n u je się kołnierz w ązko n ao k o ło . należy zafastrygow ać zew n ętrzn y b rzeg P rzy rękaw ie w stęb n o w ać w edle p rze ­ (ryc. 47). W ierzchni k o łn ierz, k tó ry pisu g ó rą i d o łem fałdy. D olny W sa d ka z p o d sze w ki Ryc. 47. S podni kołnierz m ary­ Ryc. 48. W ierzchni kołnierz na- Ryc. 49. W ierzch n i kołnierz p o d ­ narskiej bluzki fastryg uje się szyw a się na spodni lew ą stroną, trzym uje w sadka z podszew ki oraz osobno, lew ą stro n ą ku górze. ta k , że zasłania w szystkie szwy. tasiem ki, przeciągniętej przez pętelki. 13 Strona 20 brzeg w ykończa się n astębno- ] w anym paskiem , szer. na 6 —7 cm. R ękaw zapina się na guzik I i pętelk ę lub dziurkę. Ręka- I w y fastry g u je się g ład k o , na ! bluzce i p rzy stęb n o w u je je z praw ej stro n y , a d ru g i raz z lew ej stro n y . Boczne szw y bluzki zeszyw a się w zw iązku z szw am i ręk a­ w ów . P rzy p ierw szym szw ie p o ­ zostaw ia się je d n ą część w y sta ją­ cą i potem po niej się stęb n u je. D olny bpzeg otrzym uje ścią­ g aw k ę z gu m y albo w pasie taśm ę dla w zm ocniencia, o ile spódniczkę przypina się na guziki. P rzy b ran ie sukni m arynars- skiej stanow i w ierzchni kołnierz d o prania, k tó ry zeszyw a się z niebieskiej saty n y na w y ­ Rye. 50. W szyw anie rękaw ów przed zeszyciem bluzki. w ró t z. b iałą podszew ką. Na- szycie z dw óch lub trzech białych tasiem ek stanow i ozd o b ę (ryc. 46). W tyle p rzy szy w a się do kołn ierza w sadkę z podszew ki, sięgającą aż do (pasa i zao p atrzo n ą dołem w tasiem ki. (Zew nętrzne brzegi k o łn ierza m ają na ro g ach pętelki z tasiem ki, przez któ re przeciąga się w yżej w spom niane ta ­ siem ki w sadki. D olne zakończenie kołnierza m ary n arsk ieg o sta n o w i t. zw. „w ęz e ł m a ry n a rsk i" z k a w ałk a sa­ tyny. Jak p o w sta je sp ó d n iczk a m aryn arsk a? D o m ary n arsk iej sukienki należy fałd o w an a spódniczka. P rz y k ra w a się Iją z p ro ste g o k a w ałk a m aterjału . F a ł­ d y m uszą b y ć staran n ie i p orządnie u łożone. W ty m celu jednak, p o trzeb ­ na je s t jako szero k o ść spódnicy, m niej , w ięcej p o tró jn a szerokość bio d er. W b rak u m aterjału , m ożna fa łd y założyć m niej g łęb o k o . P oszczególne części zeszyw a się zw yczajnie, brzegi szw ów lam uje się taśm ą. Szew w sam ym ty le m ożna o d ra zu w y k o ­ rzystać jak o rozpór. W tem m iejscu zostaw ia się g o otw orem w p o d an ej 1 długości. Ja k o um ocnienie ro zp o ru d o staw ia się z p raw ej stro n y listew ­ Ryc. 51. Jak o szerokość spódniczki w k ę na 2 cm szer, a z lew ej podw ó jn ą fałdy odm ierza się po tró jn ą objętość bioder. 14

O nas

PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu. Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających. Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej. Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje. Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf na hosting. Zapraszamy!